Translate this page(free)
Professional Translation
Mireille Alcantara
Lyric artist
Professor at the
CNSM de Paris

Vocal technique and interpretation

After studying the piano since age 5, later harmony and the viola, Mireille Alcantara devotes to singing.

She wins her prizes, music theory and lyrical art at the Conservatoire National Supérieur de Paris. Silver medal at the Maria Canals competition in Barcelona, she is a finalist at the contemporary music singing competition of La Rochelle. She joins the troupe of the Rhine opera conducted by Pierre Barat during 6 years and takes part in the creation in France of the Nez by Chostakovitch, the Liaisons dangereuses by Claude Prey, in operas by Mache, in the Syllabaire for Phèdre by Ohanna… She is chosen to create l’Escalier de Chambord by C. Prey, the Scieur en long by Antoine Duhamel, Grisélidis by Georges Coupouros at the Avignon Festival produced by Antoine Vitez, the Combat de Tancrède by Monteverdi for Radio France still at the Avignon Festival.

Hired by several of the Théâtres Lyriques Français (Nantes, Bordeaux, Toulouse, Strasbourg, Opéra du Nord, Avignon…), she sings Gounod (Faust), Rossini (La Cambiale di matrimonio), Mozart (Le Nozze di Figaro, la Finta Giardiniera), Donizetti (l’Elisir d’amore, Il Campello di notte), Puccini (il Trittico), Gluck (Les Pélerins de la Mecque), Menotti (The Consul).
She sings under the direction of M. Plasson, J.C. Casadesus, M. Soustrot, W. Christie, C. Malgoire…

She also sang in a production of Pélléas et Mélisande (rôle de Mélisande) at the Metropolitan Opera of New-York (conducted by J. Levine). Mireille Alcantara has a special affinity for the french melody (Poulenc, Debussy, Fauré, Duparc) and chamber music.
In 1995 she was appointed professor at the Conservatoire Supérieur de Musique de Paris after absolving a pedagogical training with Richard Miller and Noèlle Barker. She was invited by the Beijing Conservatoire in 2002 to give master classes as well as the Giuseppe Verdi Conservatoire of Milan in April 2003. She was also invited as Singing Teacher in Brussels under the direction of José Van Dam. 

She is the President of the Festival de Musique Gloriana that she founded in 2000.
In 2008, she will take part of the Jury of Shizuoka International Opera Competition in Japon.

Mireille Alcantara devotes herself now to give recitals and to sacred music.



Après avoir étudié le piano dès l'âge de cinq ans et plus tard l'harmonie, l'alto, Mireille Alcantara se consacre au chant.

Elle obtient ses prix de chant, solfège et art lyrique au Conservatoire National Supérieur de Paris ; Médaille d'argent au Concours Maria Canals de Barcelone, elle est finaliste au Concours de chant pour la musique contemporaine de la Rochelle.

Elle rentre en troupe à l'opéra du Rhin sous la direction de Pierre Barat pendant six ans et participe à la création en France du Nez de Chostakovitch, aux Liaisons dangereuses de Claude Prey, à des opéras de Mache, au Syllabaire pour Phèdre de Ohana, etc.

Elle est choisie pour créer l'Escalier de Chambord de C. Prey, le Scieur de long d'Antoine Duhamel, Grisélidis de Georges Couroupos au festival d'Avignon mise en scène d'Antoine Vitez, Le combat de Tancrède de Monteverdi Radio France toujours au festival d'Avignon.

Engagée par plusieurs théâtres de la RTLMF (Nantes, Bordeaux, Toulouse, Strasbourg, Opéra du Nord, Avignon...), elle interprète Gounod (Faust), Rossini (La Cambiale di matrimonio), Mozart (Les noces de Figaro, la Finta Giardiniera), Donizetti (L'Elixir d'amour, il Campanello di notte), Puccini (Le Triptyque), Gluck (Les pèlerins de la Mecque), Menotti (Le Consul).

Elle chante sous la direction de M. Plasson, J.C. Casadesus, M.Soustrot, W.Christie, J.C Malgloire... Elle a également participé à une production de Pélléas et Mélisande (rôle de
Mélisande) au Métropolitan Opéra de New York (direction J. Levine).

Mireille Alcantara a une affinité particulière pour la mélodie française (Poulenc, Ravel, Debussy, Fauré, Duparc) et la musique de chambre.

Elle est nommée en 1995 professeur au Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris après avoir effectué sa formation pédagogique auprès de Richard Miller et de Noëlle Barker.

Elle a été invitée par le Conservatoire de Pékin en 2002 pour des Master Class, au Conservatoire Giuseppe Verdi de Milan en Avril 2003 et comme professeur de chant à Bruxelles sous la direction de José Van Dam.

Mireille Alcantara est la Présidente fondatrice du Festival de Musique Gloriana en Dracénie depuis l'année 2000.

En 2008, elle sera membre du Jury du Shizuoka International Opera Competition au Japon.

January 2008

 

(© Bergamo)

 

Mireille Alcantara will teach at the following academy:
Nice

Go to the Classical Music Academies homepage.